hits

Hjemmelagde sunne energibarer // Oppskrift

  • 09.01.2018, 18:48

Hei og god tirsdagskveld! Hper uken din s langt har vrt fin, det har i hvertfall min vrt. Jeg har allerede ftt lagt inn to treningskter, en i gr og en i dag, s uken har startet bra. I gr slo jeg til p kjkkenet som en riktig husmor og kokkelerte meg frem til bde middag og snacks. Jeg er egentlig ikke spesielt flink eller begeistret nr det kommer til matlaging, men har jeg tid og motivasjon er det faktisk ikke s vrst tilbringe litt tid p kjkkenet! Hvem skulle trodd?

Jeg laget en sunn, kremet fiskesuppe til middag i gr og den ble veldig god! Med mye grnnsaker og en relativt mager suppe p lett creme fraiche, med laks som fisk og litt syrlige innslag av sitron ble middagen veldig god! 

Til kvelds fikk jeg besk av ei venninne og hun hjalp meg med lage energibarer! Jeg er ekstremt glad i stsaker og spiser gjerne energibarer av de fleste slag, det er jo s utrolig godt! Men energibarer er jo som kjent, relativt dyrt og nr man kjper energibarer i butikk er det jo alltids mye forskjellige tilsetningsstoffer i oppskriften. Jeg kikket litt rundt p nettet i gr og fant en oppskrift jeg bestemte meg for teste ut og de ble utrolig gode! Det er en del kalorier og naturlig sukker i disse barene, men ingrediensene er naturlige og det er jo som sagt en energibar. De passer bra til etter trening, skiturer eller nr du trenger en pick me up i eksamenslesing/skolearbeid osv. Men jeg anbefaler ikke spise p mengder av disse, da fr du i deg ekstremt mye kalorier og sukker! De ble jo forsvidt ganske mettende, s du vil jo absolutt ikke behve mer enn en om gangen!

Oppskriften fant jeg p Norges cliaki forening sine nettsider. Jeg har ikke gluten allergi og benyttet meg av gluteninnholdige produkter og brukte noe mer sjokolade enn hva som var i oppskriften:

Da jeg fulgte denne oppskriften ble det totalt 20 energibarer, hvorav en inneholder: 184 kcals, 45 g karbohydrator, 17 g fett og 7 g protein. 

Du trenger:

150 g finhakket mandler - 100 g havregryn - 150 g msli - 80 g trket tranebr - 1.5 dl flytende akasie honning - 2 ss appelsinjuice - 100 g mrk kokesjokolade - 100 g lys kokesjokolade 

Begynn med finhakk mandlene og deretter rister du mandlene sammen med havregryn i ovnen p 200 grader i 5 minutter. Mens dette godgjr seg i ovnen blander du appelsinjuice med honning i en kjele og gir det et oppkok. Etter fem minutter i ovnen tar du ut platen og blander s mandlene og havregryn i en bolle sammen med appelsinjuice og honningen. Tilsett msli og tranebr i denne blandingen. La blandingen avkjle i et par minutter fr du heller blandingen i en firkantet form og presser den sammen (husk bakepapir i bunnen). S setter du formen i kjleskap i 30 minutter/1 time. Jeg lot det st i 40 minutter ca. Deretter smelter du sjokoladen over et vannbad. Nr sjokoladen er smeltet tar du ut formen fra kjleskapet og heller sjokoladen over blandingen slik at du fr et sjokolade lag som topping. S setter du blandingen tilbake i kjleskapet og lar den st til sjokoladen er stivnet. Voila! S er barene klare for servering, del de opp i nsket tykkelse og form. Alt ettersom. Barene oppbevares kjlig! 

Yum! Super gode..

I dag har jeg vrt trasket litt rundt p shopping og deretter lunsj med ei venninne. Jeg er ekstremt drlig p knipse bilder, men jeg tok et bilde fr jeg gikk ut dren. Jeg fikk egentlig ikke shoppet noe, men jeg har to pakker jeg m f hentet ut p postkontoret med litt nye godsaker til klesskapet! 

Hvordan har uken din vrt s langt?

 

Meg og bolla p trening

  • 03.01.2018, 14:43

Banan pannekaker: - Litt over en halv banan - Ett egg - Salt. Stekes i panne p lav varme. Jeg har toppet pannekakene med mager cottagecheese, resten av bananen og blbr. Mulighetene er uendelige for hva du nsker toppe pannekakene med, men dette er en veldig kjapp og enkel lsning for de p farta! Og utrolig godt!

Nytt r, nye muligheter? Jeg tipper det er mange der ute som har satt seg nyttrsforsett nr det kommer til sin egen livsstil. Kanskje du har planlagt begynne trene, kutte ut undvendig sukker og fet mat? Da er du nok ikke alene. Et nytt r fles som en fersk start med blanke ark - hvor man kan gjre hva man vil og klare hva man vil. Sannheten er jo at man egentlig ikke behver det magiske rsskifte for sette seg ml og jobbe mot de. Men n er det jo en gang snn at vi setter oss nyttrsforsetter og det er jo absolutt ikke feil begynne et nytt r med planer for hvordan man nsker komme ut av ret. 

Jeg har selv mine tanker om hva jeg nsker oppn for 2018 og jeg nsker sette meg konkrete ml for tiden fremover. Ikke kun p fitness fronten, men ogs konomisk og p opplevelses fronten. 2018 blir nok et begivenhetsrikt r med tanke p at jeg skal bli mamma for frste gang i april allerede, noe jeg ser utrolig mye fram til! Jeg er sikker p at jeg har en spennende tid i vente med mye nytt! Men jeg nsker ogs vedlikeholde en aktiv livsstil fr og etter fdsel, bde for min egen selvflelse og for lille i magen sin del.  

Jeg har i hvertfall startet ret med to treningskter, en i gr og i dag. Med alle disse rygg plagene graviditeten har frt med seg er det blitt ndvendig for meg trene styrke og holde meg bevegelig uten for mye belastning. Riktig nok ble det kondisjon bde i gr og i dag, og det kjentes skikkelig digg ut! Som om julematen bare drives ut av kroppen gjennom svette.. haha det hrtes ekstremt ekkelt ut, men det er sant! Men for opprettholde en sunn livsstil er det jo virkelig hva du putter inn i kroppen din det som teller. Jeg er generelt sunn og har vrt det over lengre tid, jeg koser meg selvflgelig av og til med bde sjokolade og litt fetere mat jeg som alle andre, men i hovedsak spiser jeg nringsrik mat som gjr godt for kroppen. 

Jeg elsker starte dagen med en grnn smoothie, som den under her. Spinat inneholder mange viktige og gode nringsstoffer og hvis du mikser to hndfuller med spinat i en smoothie med en st banan kjenner du heller ingen smak av spinaten (hvis du ikke syns det er s digg). 

Grnn smoothie: - Fersk spinat - En banan - Et glass med mandel melk: Blendes sammen i en stavmikser eller blender, klar til nytes med en gang! Jeg pleier ha alt av ingredienser i kjleskapet slik at smoothien er kald og kan drikkes med en gang. 


 

Meg og lille p trening, haha. Har du noen nsker og ml for 2018 du har satt deg? 

Sophie Lund

Hei og velkommen til min blogg! Mitt navn er Sophie Lund og jeg er en 25 r gammel jente. Jeg har en lidenskap innenfor kosmetikk og makeup som jeg nsker dele med andre! Jeg har en youtube kanal under samme navn hvor jeg deler mine makeup videoer. Denne bloggen handler for det meste om meg og mitt, skjnnhet, mote og bilder. Forhpentligvis blir dette en lettlest blogg hvor man kan skjemme seg bort med "tom" lesing og pfyll av sminke, mote, interir og alt det som flger med i hverdagen min. Jeg kan kontaktes p: sophielundt@gmail.com

Search

Bloggdesign