hits

Hjemmelagde sunne energibarer // Oppskrift

  • 09.01.2018, 18:48

Hei og god tirsdagskveld! Håper uken din så langt har vært fin, det har i hvertfall min vært. Jeg har allerede fått lagt inn to treningsøkter, en i går og en i dag, så uken har startet bra. I går slo jeg til på kjøkkenet som en riktig husmor og kokkelerte meg frem til både middag og snacks. Jeg er egentlig ikke spesielt flink eller begeistret når det kommer til matlaging, men har jeg tid og motivasjon er det faktisk ikke så værst å tilbringe litt tid på kjøkkenet! Hvem skulle trodd?

Jeg laget en sunn, kremet fiskesuppe til middag i går og den ble veldig god! Med mye grønnsaker og en relativt mager suppe på lett creme fraiche, med laks som fisk og litt syrlige innslag av sitron ble middagen veldig god! 

Til kvelds fikk jeg besøk av ei venninne og hun hjalp meg med å lage energibarer! Jeg er ekstremt glad i søtsaker og spiser gjerne energibarer av de fleste slag, det er jo så utrolig godt! Men energibarer er jo som kjent, relativt dyrt og når man kjøper energibarer i butikk er det jo alltids mye forskjellige tilsetningsstoffer i oppskriften. Jeg kikket litt rundt på nettet i går og fant en oppskrift jeg bestemte meg for å teste ut og de ble utrolig gode! Det er en del kalorier og naturlig sukker i disse barene, men ingrediensene er naturlige og det er jo som sagt en energibar. De passer bra til etter trening, skiturer eller når du trenger en pick me up i eksamenslesing/skolearbeid osv. Men jeg anbefaler ikke å spise på mengder av disse, da får du i deg ekstremt mye kalorier og sukker! De ble jo forsåvidt ganske mettende, så du vil jo absolutt ikke behøve mer enn en om gangen!

Oppskriften fant jeg på Norges cøliaki forening sine nettsider. Jeg har ikke gluten allergi og benyttet meg av gluteninnholdige produkter og brukte noe mer sjokolade enn hva som var i oppskriften:

Da jeg fulgte denne oppskriften ble det totalt 20 energibarer, hvorav en inneholder: 184 kcals, 45 g karbohydrator, 17 g fett og 7 g protein. 

Du trenger:

150 g finhakket mandler - 100 g havregryn - 150 g müsli - 80 g tørket tranebær - 1.5 dl flytende akasie honning - 2 ss appelsinjuice - 100 g mørk kokesjokolade - 100 g lys kokesjokolade 

Begynn med å finhakk mandlene og deretter rister du mandlene sammen med havregryn i ovnen på 200 grader i 5 minutter. Mens dette godgjør seg i ovnen blander du appelsinjuice med honning i en kjele og gir det et oppkok. Etter fem minutter i ovnen tar du ut platen og blander så mandlene og havregryn i en bolle sammen med appelsinjuice og honningen. Tilsett müsli og tranebær i denne blandingen. La blandingen avkjøle i et par minutter før du heller blandingen i en firkantet form og presser den sammen (husk bakepapir i bunnen). Så setter du formen i kjøleskap i 30 minutter/1 time. Jeg lot det stå i 40 minutter ca. Deretter smelter du sjokoladen over et vannbad. Når sjokoladen er smeltet tar du ut formen fra kjøleskapet og heller sjokoladen over blandingen slik at du får et sjokolade lag som topping. Så setter du blandingen tilbake i kjøleskapet og lar den stå til sjokoladen er stivnet. Voila! Så er barene klare for servering, del de opp i ønsket tykkelse og form. Alt ettersom. Barene oppbevares kjølig! 

Yum! Super gode..

I dag har jeg vært å trasket litt rundt på shopping og deretter lunsj med ei venninne. Jeg er ekstremt dårlig på å knipse bilder, men jeg tok et bilde før jeg gikk ut døren. Jeg fikk egentlig ikke shoppet noe, men jeg har to pakker jeg må få hentet ut på postkontoret med litt nye godsaker til klesskapet! 

Hvordan har uken din vært så langt?

 

Meg og bolla på trening

  • 03.01.2018, 14:43

Banan pannekaker: - Litt over en halv banan - Ett egg - Salt. Stekes i panne på lav varme. Jeg har toppet pannekakene med mager cottagecheese, resten av bananen og blåbær. Mulighetene er uendelige for hva du ønsker å toppe pannekakene med, men dette er en veldig kjapp og enkel løsning for de på farta! Og utrolig godt!

Nytt år, nye muligheter? Jeg tipper det er mange der ute som har satt seg nyttårsforsett når det kommer til sin egen livsstil. Kanskje du har planlagt å begynne å trene, kutte ut unødvendig sukker og fet mat? Da er du nok ikke alene. Et nytt år føles som en fersk start med blanke ark - hvor man kan gjøre hva man vil og klare hva man vil. Sannheten er jo at man egentlig ikke behøver det magiske årsskifte for å sette seg mål og jobbe mot de. Men nå er det jo en gang sånn at vi setter oss nyttårsforsetter og det er jo absolutt ikke feil å begynne et nytt år med planer for hvordan man ønsker å komme ut av året. 

Jeg har selv mine tanker om hva jeg ønsker å oppnå for 2018 og jeg ønsker å sette meg konkrete mål for tiden fremover. Ikke kun på fitness fronten, men også økonomisk og på opplevelses fronten. 2018 blir nok et begivenhetsrikt år med tanke på at jeg skal bli mamma for første gang i april allerede, noe jeg ser utrolig mye fram til! Jeg er sikker på at jeg har en spennende tid i vente med mye nytt! Men jeg ønsker også å vedlikeholde en aktiv livsstil før og etter fødsel, både for min egen selvfølelse og for lille i magen sin del.  

Jeg har i hvertfall startet året med to treningsøkter, en i går og i dag. Med alle disse rygg plagene graviditeten har ført med seg er det blitt nødvendig for meg å trene styrke og holde meg bevegelig uten for mye belastning. Riktig nok ble det kondisjon både i går og i dag, og det kjentes skikkelig digg ut! Som om julematen bare drives ut av kroppen gjennom svette.. haha det hørtes ekstremt ekkelt ut, men det er sant! Men for å opprettholde en sunn livsstil er det jo virkelig hva du putter inn i kroppen din det som teller. Jeg er generelt sunn og har vært det over lengre tid, jeg koser meg selvfølgelig av og til med både sjokolade og litt fetere mat jeg som alle andre, men i hovedsak spiser jeg næringsrik mat som gjør godt for kroppen. 

Jeg elsker å starte dagen med en grønn smoothie, som den under her. Spinat inneholder mange viktige og gode næringsstoffer og hvis du mikser to håndfuller med spinat i en smoothie med en søt banan kjenner du heller ingen smak av spinaten (hvis du ikke syns det er så digg). 

Grønn smoothie: - Fersk spinat - En banan - Et glass med mandel melk: Blendes sammen i en stavmikser eller blender, klar til å nytes med en gang! Jeg pleier å ha alt av ingredienser i kjøleskapet slik at smoothien er kald og kan drikkes med en gang. 


 

Meg og lille på trening, haha. Har du noen ønsker og mål for 2018 du har satt deg? 

Sophie Lund

Hei og velkommen til min blogg! Mitt navn er Sophie Lund og jeg er en 25 år gammel jente. Jeg har en lidenskap innenfor kosmetikk og makeup som jeg ønsker å dele med andre! Jeg har en youtube kanal under samme navn hvor jeg deler mine makeup videoer. Denne bloggen handler for det meste om meg og mitt, skjønnhet, mote og bilder. Forhåpentligvis blir dette en lettlest blogg hvor man kan skjemme seg bort med "tom" lesing og påfyll av sminke, mote, interiør og alt det som følger med i hverdagen min. Jeg kan kontaktes på: sophielundt@gmail.com

Search

Bloggdesign